تحقیقات نشان می دهد که چای بابونه می تواند به کنترل یا جلوگیری از دیابت کمک کند

بابونه یا camomile که نوشیدن دم کرده ی گلهای زرد آن قبل از خواب توصیه می گردد، گیاه بسیار جالبی است که نه تنها برای تولید چای بلکه بعنوان رنگ گیاهی از قدیم در صنایع نساجی استفاده می شود. اخیرا کشف شده است که گل بابونه ممکن است به کنترل یا حتی جلوگیری از دیابت کمک کند. در تحقیقات دکتر ریچارد بلکبرن بر روی این گیاه، ترکیبات خاصی شناسایی گردید که در کنترل یا جلوگیری از ابتلا به دیابت موثرند. مصرف این چای گیاهی قبل از خواب می تواند برای بسیاری از مردم فواید زیادی بهمراه داشته باشد.
دکتر ریچارد بلکبرن، برای بیش از 15 سال با Chris Rayner  برای ابداع تکنیک های جدیدی برای شناسایی مواد شیمیایی این رنگ های طبیعی همکاری کرده است. طبیعت یک ترکیب پیچیده از ترکیبات مختلف را در این گیاهان رنگی قرار داده است که بسیاری از آنها در حین رنگرزی به پارچه منتقل می شوند.

اکثر مردم با گیاه بابونه به عنوان یک ماده ی خوراکی، و یک چای گیاهی آشنایی دارند، دمنوش این گیاه اغلب به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. در واقع شناخت خواص دارویی آن به عنوان یک آرامبخش و در فهرست دارویی رسمی 26 کشور ثبت شده است. اما این گیاه به طور بالقوه مزایای دیگری نیز دارد. بابونه ی آلمانی برای درمان بیماری های گوارشی حداقل از قرن اول میلادی استفاده شده است.
این گروه تحقیقاتی با همکاری محققان دانشکده ی علوم غذایی و تغذیه ی دانشگاه لیدز به رهبری پرفسور Gary Williamson  چند سال گذشته را صرف مطالعه ی ارتباط بین اجزای تشکیل دهنده ی چای گل بابونه و هضم کربوهیدراتها کرده اند. آنها به طور خاص، تاثیر برخی از ترکیبات طبیعی موجود در این گیاه را بر کنترل قند خون بررسی کردند. آنها چندین عصاره از این گیاه را بررسی کرده و در سال 2017  دریافتند که عصاره ی بابونه ی آلمانی (Matricaria chamomilla) در کنترل بیماری دیابت بسیار موثر است. اما آنچه واقعا اهمیت داشت، این بود که کدام ترکیبات در این عصاره به طور خاص مسئول این فعالیت هستند.

 پژوهشگران در این تحقیق از تکنیک هایی که برای استخراج و آنالیز عصاره ی گلهای بابونه از پارچه های تاریخی استفاده می نمودند، بهره بردند. آنها با کمک این تکنیک ها چهار ترکیب خاص که در گیاه بابونه فعال بوده و قادر به کنترل هضم کربوهیدرات ها می باشند را شناسایی کردند. دو مورد از این ترکیبات، apigenin-7-O-glucoside  و  apigenin، بودند که رنگدانه های زردی هستند که دانشمندان قبلا در پارچه های پشمی رنگ شده با بابونه آنها را شناسایی کرده بودند. در این تحقیق دو ترکیب دیگر که تاکنون توسط سایر محققان شناسایی نشده بود، کشف و به نام های Z و E  - 2-hydroxy-4-methoxycinnamic acid glucosides – نام گذاری گردید. محققان سهم هر یک از این چهار ترکیب را در فعالیت زیستی کلی بابونه مطالعه کرده و متوجه شدند که این چهار ماده با کمک یکدیگر هضم و جذب کربوهیدرات ها را تنظیم می کنند. همچنین آنها اعلام کردند که پتانسیل استخراج و تغلیظ این اجزاء از گیاه بابونه برای استفاده ی دارویی وجود دارد.
به سادگی می توان گفت که چای بابونه ممکن است در کنترل یا پیشگیری دیابت مفید باشد و به طرز هیجان انگیزی، به نظر می رسد که درک شیمی رنگ های گیاهی می تواند به ابداع درمان های جدیدی برای پزشکی مدرن امروزی کمک کند.

منبع:

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/camomile-tea-diabetes-control-prevent-flower-herbal-textile-dyes-compounds-a8312731.html